IZBOR KOČNICA
Često je pitanje koje su kočnice dobre i trebaju li nam svima popularne disk kočnice. NE. Mnoge su vrste a prije svega nam trebaju ispravne i stručno podešene kočnice, adekvatne za teren gdje se većinom vozimo i navika da ih provjeravamo i servisiramo s vremena na vrijeme. Nećemo ulaziti u dubioze i nabrajati cijelo brdo znanih i mnogima i neznanih vrsta te proizvođača istih, nego ćemo se osvrnuti na stanje onih koje imamo na svojim biciklima i koje su osnovne i najčešće vrste.
Torpedo ili nožna kočnica, izbor starije populacije, zahvalna i durabilna varijanta koja u našim krajevima radi dok se stražnja glava ili kotač ne raspadne, a onda je praksa da se na placu kupi polovan kotač i udri dalje 🙂
V-brake i cijelo brdo varijanti ove ručne kočnice puno je osjetljivi sistem. Prednosti su jeftino održavanje, mala masa i lako podešavanje. Mane, zahtjeva česte korekcije, pakna se troši te ju treba korigirati u odnosu na obruč kotača i podešavati tenziju sajle kako bi zadržala tvrdoću i garantirala dobru silu kočenja. Ako se zanemari može strugati po gumi, obruču ili još gore kada se pakna u potpunosti potroši i uništiti obruč kotača. U mokrim i blatnim uvjetima slabije koči i skuplja prljavštinu na čeljust, dok se nizbrdo pregrijava i cijeli obruč kotača. Ovaj tip i ostale izvedenice ove kočnice zbog male mase koriste vozači cestovnih bicikala, a komercijalno zbog niže cijene nalazi se na svim tipovima gradskih bicikala kao i brdskih početne klase.
Nadalje, disk kočnice, "must have" svakog bike trendsetera i terenskog vozača, nastala kako bi zadovoljila potrebe zahtjevnih, mokrih, prljavih i blatnih terena, velika sila kočenja garantira sve zube u glavi i u brdskim uvjetima a kočiona površina je udaljena od podloge te je s time i zaštićenija i nema nakupljanja prljavštine i blata na kočionom sistemu. Disk kočnice su masom teže i puno skuplje u odnosu na ostale kočione sisteme te je i samo održavanje i servisiranje skuplje i zahtjeva stručno rukovanje i alate. Ovaj tip kočnice razvija veliku silu i moment prilikom kočenja te su iz tog razloga i dijelovi kotača i vilice posebno ojačani.
Razlikujemo mehaničke i hidraulične disk kočnice. Mehaničke koriste sajlu dok hidraulične kočiono ulje kako bi pakne unutar čeljusti pritisnule kočioni disk. Mehaničke disk kočnice su cijenom prihvatljivije, masom lakše, jednostavnije i jeftinije za održavanje. Zašto onda hidraulične disk kočnice? Zato što nema boljih kočnica s jačom silom i garancijom da ćemo u svim vremenskim uvjetima i pri ogromnim opterećenjima u svakom trenutku imati sigurnost da se možemo zaustaviti ili usporiti.
Da zaključimo, svaka kočnica je dobra za određenu namjenu, a izvrsna kada je pravilno i stručno podešena. Za sve ostalo tu smo mi, servisom i savjetom, otklanjamo sve kvarove i nedoumice!:-)
Izvor: Facebook/Bike Box